Des d'aquesta mateixa setmana un dels pilars per a la canalització d'aigua, datat de 1796, es pot veure just davant de l'antic Escorxador de l'Escala. Aquest element patrimonial s'ha rescatat del interior de la urbanització dels Ducados i s'incorporarà al catàleg de monuments visitables.
En un moment on l'abastiment d'aigua agafa molta volada, és important mirar enrere i cercar al nostre patrimoni els elements que han estat de servei per abastir d'aigua al municipi. Un d'aquests elements eren els 11 pilars de pedra instal·lats al 1796 que feien viable la canalització de l'aigua des de la deu de la Fornaca fins el safareig i la font que hi ha al costat de l'antic Escorxador de l'Escala.
Aquests pilars s'empraven per protegir l'entrada d'aire i permetre la lliure circulació de l'aigua. Es dir, actuaven de respiradors.
Ara, aquest element patrimonial passarà a formar part del catàleg i també de les visites guiades organitzades per el Museu de l'Anxova i de la Sal, concretament la ruta que ens descobreix el Molí de l'Escala i la importància de l'aigua al municipi. Ara mateix es conserven 7 de les 11 estructures que fa 3 segles asseguraven l'aigua al municipi. Un patrimoni que ajuda a conèixer la història d'un bé molt escàs.